måndag 23 september 2013

Ett uppdrag

Jag har varit i Båstad och gjort uppdrag några gånger förr men aldrig tidigare på dagtid. Den här gången besökte jag stan i dagsljus.Stan är känd för sin tennisvecka på sommaren. Då kommer överklasspojkar från stureplan till Båstad och vaskar champagne på Pepes bodega. Men resten av året så är det ganska dött.

Bortsett från tennisveckan så är där bara två sevärdheter i stan. Jag körde till den första som var Norrvikens trädgårdar. Där var stängt.

Den andra sevärdheten ligger dold bakom den här raden av byggbaracker. Jag försökte ta mig fram för att komma närmare men det var omöjligt. Längst bort var det en inhägnad husvagnspark där en massa byggjobbare höll till. De flesta såg ut att vara polacker om man läste nummerplåtarna på alla bilar. 
Bakom alla byggbaracker, husvagnar och en hög slänt och en plank och ett stängsel kunde man ana Båstads största sevärdhet, mynningen på tunneln genom hallandsåsen. Det tog 20 år att borra tunneln och nu så går det inte att få se tunnelöppningen. Skandal. Kanske förstår inte Båstad kommun att tunneln är berömd.

Lite aktivitet var det i centrum av Båstad vid kyrkan. Torghandel.


 Och sedan vidare till ett annat rikemansghetto. Torekov.

Och efter några dar frukost på Q8 i Glumslöv på väg hem. Enkelt men gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar