tisdag 23 juli 2013

En överraskning


Jag skulle städa ur några Apidea-kupor från drottningodlingen som jag var helt säker på hade misslyckats. Men när jag lyfte på locket så var bina lugna och välordnade som om de hade en drottning. Men här skulle ju inte finnas en drottning? Den här drottningen misslyckades ju? Eller?

Men här fanns ju fint täckt yngel så det måste finnas en drottning där som var parad och ok.

Jag har gjort fler försök med NC-kassetten och nu börjar jag äntligen förstå hur jag ska göra för att få det att funka. 
Jag hänger ner ramarna med ägg i en spärrad skattlåda  i amningssamhällen där jag har lagt ett skikt med ugnsfolie under spärrgallret så att bina bara har 10 cm öppning i spärrgallret mellan yngelrum och skattlådorna. På så sätt så minskar binas kontakt med drottningen och då ökar deras vilja att odla upp fler drottningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar